Beskrivning:
Inom ljudteknik är Dave Harrison, grundaren av Harrison Audio, en pionjär inom utvecklingen av teknik för musikproduktion. Ironiskt nog var Dave Harrison själv till en början skeptisk till kompressorer, en uppfattning som delades av hans vän och legendariske musikproducent och ljudtekniker Bruce Swedien. Båda ansåg att musik skulle spelas in på ett autentiskt sätt, utan störningar. Behovet av en kompressor uppstod dock på grund av broadcast-marknadens krav på ett verktyg för att kontrollera dynamiken och förhindra klippning. För att möta denna efterfrågan gav sig Harrison Audio in på kompressorområdet, och resultatet visade sig vara extremt effektivt. Dess transparenta ”utjämningsförmåga”, som uppnås med bara några dB förstärkningsreduktion, gjorde den snabbt oumbärlig i musikproduktion för att försiktigt jämna ut signaler, särskilt på sång, gitarrer och andra instrument med stort dynamiskt omfång. Med tiden blev kompressorns förmåga att ”gräva ner sig” uppenbar, vilket förvandlade den till en eftertraktad vibe-kompressor när högre nivåer av förstärkningsreduktion tillämpades. Dave Harrisons inledande skepsis ledde till ett verktyg som inte bara uppfyllde broadcast-marknadens krav utan också blev en självklarhet i musikproduktionsvärlden. Tack vare Comp-modulen är det distinkta Harrison-soundet nu tillgängligt i 500 Series-formatet.
Funktioner:
- Harrison-soundet.
- Perfekt för både precisions-EQ:ing och breda musikaliska penseldrag.
- Trebands parametrisk EQ med +/- 10 dB boost/cut-område.
- Högfrekvent (800 Hz -15 kHz) 6 dB/oktav Shelf-band, omkopplingsbart till 2:a ordningens klocka.
- Mellanregister (400 Hz - 8 kHz) med steglöst variabel, proportionell Q.
- Separat högpassfilter med 3dB hörnfrekvens.
- Separata ”In”-omkopplare för EQ- och HPF-sektionerna.
- LED för överbelastning av ingång.
- Kompatibel med 500-seriens formatchassi.