RG Prestige
There are three principles behind the Ibanez Prestige line: Precision, Performance, and Playability. Prestige combines high-tech manufacturing techniques with old-world Japanese craftsmanship, in order to achieve true innovation in design and construction. The series incorporates ideas and suggestions from musicians from around the world as the cornerstones of the Prestige production process.
Ibanez Prestige representerar en combination av "state of the art" tillverkningsmetoder och gammalt Japanskt hantverkskunnande. Noggrannhet och precision in i minsta detalj, i allt från träval och delar, hantverk, justering (setup) och lackarbete.
Resultatet är instrument av högsta kvalitet med en oöverträffad spelkomfort där ingenting lämnas åt slumpen vare sig spel eller ljudmässigt.
Kropp: Ask
Gitarren har en kropp av ask, ett lite ljusare trä med en lite mer framträdande diskant och en snabb, rapp attack. Basen är fast och tydlig vilket gör den tajt med bra separation.
Den tydliga toppen gör att den bra skär igenom tjocka ljudmattor utan att för den skull bli tunn eller vass. Ackord och riffspel blir snappy och svarar snabbt med grymt bra separation och melodi/solospel blir attackrikt och tydligt och det är lätt att urskilja alla toner även i snabba linjer (så länge inte tekniken haltar förstås).
Hals: Super Wizard HP
Gitarren har en Ibanez Super Wizard HP halsprofil, den tunnaste och smäckraste versionen av Ibanez halsar. HP står för att det är en förfinad och vidareutvecklad version av den gamla Super Wizard halsprofilen. Kombinerat med den platta greppbrädan är det en extremt snabb och lättspelad hals, den ultimata halsen för snabbt, tekniskt riffande och/eller tricksigt solospel.
Men halsen är inte begränsad till tekniskt spel, det går självklart att spela allt på den.
Det självklara halsvalet för den som inte vill ha något annat i vägen för sina idéer än sin egen spelteknik.
Specs:
• Super Wizard HP 5-delad lönn/Wenge.
• Ask kropp.
• Inbunden Birdseye (ögonlönn) lönn greppbräda
• Jumbo band med Prestige Fret Edge Treatment
• Gibraltar Standard II stall
• Gotoh MG-T Magnum låsbara stämskruvar
• DiMarzio® Air Norton halspickup (Alnico)
• DiMarzio® Tone Zone stallpickup (Alnico)
• Cosmo black hardware
• Hardshell case included
Halsen:
• Scale: 648mm/25.5".
• Width at Nut: 43mm.
• Width at Last Fret: 58mm.
• Thickness at 1st: 17mm.
• Thickness at 12th: 19mm.
• Radius: 430mmR.
Koppling:
1. Stallmick i serie*
2. Stallmick splittad** i parallell med splittad halsmick
3. Stallmick splittad i serie med splittad halsmick
4. Halsmick med spolarna kopplade parallellt***
5. Halsmick i serie
* Serie, båda spolarna på micken är kopplade i serie efter varandra och micken ger så mycket output och kraft den är designad för. Läser du om micken på tillverkarens hemsida så är det detta läge som blir beskrivet. Micken är då brumutsläckande och helt tyst.
** Splittad, att micken är splittad betyder att en av mickens två spolar stängs av och blir en singlecoil (bara en aktiv spole). Det gör att man får hälften av den output och kraft micken har när spolarna är kopplade i serie. Micken förlorar sin brumutsläckande förmåga när en spole stängs av. Men läge 2 och 4 är brumutsläckande och tysta då den aktiva spolen på stall (läge 2) eller halsmick (läge 4) är kopplad i parallell med mittmicken.
Det ger ett svagare, ljusare och mer öppet ljud med en renare, tydligare och fastare bas. Ett ljud som passar väldigt bra till rena och halvdistade ljud (eller för all del, att öppna upp även ett hårt distat ljud). Eftersom bara en spole är aktiv kan man välja om man vill ha den aktiva spolen mot stallet eller mot halsen, vilket påverkar hur den låter, varmare närmare halsen och ljusare närmare stallet (kräver att man fysiskt vänder micken i gitarren).
*** Parallell, mickens båda spolar är kopplade parallellt med varandra.
Det ger ett svagare, renare, tydligare och lite basfattigare ljud än när spolarna är kopplad i serie.
Det blir inte alls åt singlecoil hållet som coilsplitt blir, ljudet har fortfarande en tydlig humbucker karaktär. Mycket användbart för att till exempel komma åt renare och tydligare halsmickljud, både för rena ackord komp och leadljud där man uppskattar den extra dynamik och separation micken får. Hur mycket svagare micken blir av att kopplas i parallell finns det inget entydigt eller exakt svar på, det beror helt på mickens konstruktion. Mickar som är konstruerade av två likadana spolar blir det ca 25-33 % lägre output när man kopplar micken parallell istället för i serie. På somliga mickar blir det ännu svagare än så, ända ner till 50 % av den output den har i serie. Micken är fortfarande hum-canceling.