Beskrivning:
Deep Blue Delay är ett naturligt klingande digitalt/analogt delay med direkt analog signalväg. Deep Blue Delay har ungefär samma bandbredd som de klassiska bandekona och kan användas framför en förstärkare eller i förstärkarens effektloopar.
Det finns inga brusreducerande kretsar, vilket gör att ekots avklingning blir så naturlig som möjligt.
Den direkta signalvägen är kort och görs med analoga förstärkare utan filtrering.
Det bör inte förekomma någon distorsion eller tonfärgning så länge ingångsnivån ligger i intervallet under högsta tillåtna nivå.
Ekosignalen har en anpassad filtrering för att tillåta extrema inställningar utan störningar.
Fördröjningen är speciellt utformad för att fungera bra med förvrängd ton, eftersom detta är den mest kritiska applikationen, där fördröjningar ofta misslyckas. Du kan använda pedalen före eller efter distorsion. Den kommer därför att fungera utmärkt på rena ljud där kraven är mindre stränga, särskilt när det gäller ekobandbredd och upprepningsbildning. Dess ton har noggrant justerats med stor uppmärksamhet på den första kritiska reflektionen och hur den upprepas förfall.
Deep Blue Delay är liten (bredd x längd x höjd: 69 mm x 111 mm x 50 mm inklusive uttag och rattar) och innehåller bara de grundläggande delayfunktionerna: Delay Time, Delay Level och Repeat-kontroller. Den är utformad för att fungera som en ambient delay; som ett vintage bandeko och repeat, formationen är speciellt utformad för att möjliggöra enkel inställning och mindre kritisk inställning av delaytiden. Med fördröjningstider som är högre än 120 ms ställs fördröjningstiden ibland in på beatet eller på en multipel av beatet. Deep Blue hanterar detta genom att inte ge full range-repeats, utan ett avstämt svar som inte behöver vara på beatet för att låta bra.
Varför digitalt? Är inte analogt bättre för en solid state-lösning?
Tja, på många sätt är fördröjningsmediet mindre kritiskt och det kan vara en oljetrumma, tejp, metalltråd, analog BBD eller digital, men det slutliga ljudet bestäms alltid av begränsningarna hos fördröjningsmediet och de kringkretsar som behövs för att få båda att fungera. Vi valde digital konstruktion för att göra den kompakt, stabil, med rimlig fördröjningstid och praktiskt taget servicefri, där kretsens begränsningar skulle vara mindre kritiska. Resultatet är att du kan ställa in den perifera kretsen med önskad bandbredd och distorsionsnivåer med mindre hänsyn till de exakta gränserna för delaymediet, samtidigt som du naturligtvis alltid kan tänja på gränserna, som med allt annat musikaliskt.
En liknande krets i analog form skulle bli oerhört mycket dyrare att tillverka. För samma prestanda skulle det krävas tre till fyra av de bästa BBD-chipen som nu bara finns som vintage-delar och storleken på pedalen skulle behöva vara ungefär tre gånger så stor som den nuvarande.