Beskrivning:
En av de mest eftertraktade gitarrtonerna är kombinationen av en bra overdrive- eller fuzzpedal och en överdriven rörförstärkare. Amber Overdrive ger detta ljud även när den körs genom en ren förstärkare. Den ger ett mycket tjockt ljud oavsett om du spelar ackord eller enstaka toner - fett och saftigt med bara en antydan till fuzz. Kretsen är lik den utrangerade Golden Cello, men med mer effekt!
Även om den här dynamiska overdrive är mycket mättad kan den rensas upp med volymkontrollen på din gitarr. Som med alla Mad Professor-pedaler erbjuder den ett brett spektrum av dynamik och uttrycksfull touchkänslighet.
När du ansluter den till en ren förstärkare kan Amber Overdrive ge dig det massiva ljudet av en mättad förstärkare som körs vidöppen. Den kan också användas som en lätt förvrängd boost för att öka mättnaden på lätt överdrivna förstärkare.
Bygg på Mad Professor-sättet: litet fotavtryck och stor ton. Fullständig true bypass och kretsens ingång jordad i bypass.
Bästa overdrivepedalen för: Feta blytoner, Eric Johnson-ton, David Gilmour-ton, Leslie West-ton, lång sustain, lite fuzz
KONTROLLER
VOLUME: Med den här ratten ställer du in pedalens totala utgångsnivå.
DRIVE: Inställningar från låg till mitten gör att du kan styra mättnaden med volymkontrollen på gitarren. Om du vill använda Amber som en lätt overdrive ställer du in den här kontrollen i början av rotationen.
TONE: Detta är en "shelving"-equalizer av boost/cut-typ som styr mängden high-end och fungerar någonstans mellan en bright-switch och diskantkontrollen på de flesta förstärkare.
TONE (spets): Om du vrider detta moturs minskar mängden high end. Om du måste köra en buffrad pedal före Amber Overdrive kan du försöka sänka diskanten.
ELEKTRISKA SPECIFIKATIONER
Strömförbrukning: 2,5 mA vid 9 V
Spänningsintervall: 7,5-12 V
Ingångsimpedans: 45K
Utgångens drivförmåga: 25K ohm